Var köpa nya yttersulor till bäst pris???
Hej jag har en hel hög med kängor som är mer eller mindre livsfarliga på vintern eftersom sulorna är utslitna och jag har inte riktigt råd att lämna in 5 par kängor hos skomakaren för att få dom omsulade. Så jag tänkte limma om dom själv men jag hittar inga som säljer yttersulor till privatpersoner så jag vill ha tips på var man kan handla helsulor för kängor och jag vill även ha tips på andra sultillverkare än bara Vibram för jag antar att det finns fler tillverkare? Det hade även varit bra med tips på företag som säljer verktyg för skomakare.
Det låter som om det borde bli billigare att lämna kängorna till en skomakare.
Både material och verktyg kostar ju och du lyckas kanske inte vid första försöket😉
Skomakeri är ju ett riktigt hantverk.
/Maria
Det räcker väl med att lämna in ett par i stöten så blir inte notan så saftig? Måste ju ändå bli billigare att lämna in ett par än att köpa material och verktyg för att fixa själv eller köpa nya skor.
// Harley
Nja jag har som sagt 5 par kängor som behöver översyn vilket betyder ca 7500:- och verktygen har jag ju egentligen men dom är kanske inte direkt anpassade för just skomakeri men dom funkar trots allt.
Sulor för ca 200:-/par och lim för ca 200:- som räcker till alla 5 paren blir ju billigare än ca 1200:-/par som skomakaren vill ha.
Jag har ju sulat om andra skor tidigare men denna gång vill jag ha en "riktig" sula och ingen begagnad sula eller gammalt bildäck som sula utan typ vibram nevada eller Vibram jankaut eller liknande sula men jag vill ju även gärna se vad andra sultillverkare har att erbjuda.
1200 kr paret låter orimligt dyrt. Har du hört med fler skomakare?
Du borde få någon form av mängdrabatt om du lämnar in alla.
/Maria
- Redigerat 2022-01-10 12:51 av Maria