Annons:
Etikettallmänt
Läst 2328 ggr
[Tilde]
2015-10-23 12:18

Laga gummistövlar?

Glömde förresten fråga om detta också… Jag har ett par gummistövlar från Nelly (kostade väl 200-något danska kronor) som tyvärr hade ett väldigt kort liv. En stor hund vi passade trampade sönder dem helt enkelt. Den ena skon har gått upp längs hela baksidan i den "listen" som håller ihop skon där bak - kan fixa bild om det behövs. Kan man laga dem med något själv? Limma eller silikona ihop dem? Eller kan en skomakare fixa problemet? Känns jättesurt att behöva köpa nya skor så snabbt. Gillade dem verkligen. 😕

Annons:
Inkanyezi
2015-10-23 12:25
#1

Din fråga innehåller inte tillräckligt mycket om stövlarna för att man ska kunna ge något riktigt bra svar. Deras ringa hållbarhet visar ändå att de inte har godtagbar kvalité för stövlar. Jag har aldrig någonsin haft så dåliga stövlar att en hund skulle kunna trampa sönder dem.

Men om de går att laga; kanske man hellre borde ställa frågan om det är lönt att laga dem?

För att kunna limma måste man veta vilket material det är, och det finns också material som inte alls kan limmas. Silikon är i sammanhanget värdelöst, helt oanvändbart. Det finns ingen silikon som fäster så bra på något som helst material att det lämpar sig för att laga skodon.

Men med tanke på att de redan från början är så dåliga, tror jag inte att det är någon idé att ens försöka. Jag skulle nog snarare råda till reklamation, då de inte uppfyller rimliga krav på hållbarhet för stövlar.

[Tilde]
2015-10-23 12:58
#2

#1 Tack för ditt svar! Kvalitén på Nelly-skor är nog inte så hög generellt och jag tror att de hade levt mycket längre om det inte var för den svaga punkten där bak. Men jag tror jag hör med en skomakare om vad det skulle kosta. Kostar det mer än skorna så kan man ju lika gärna köpa ett par nya. 🤔

Huygens
2015-10-23 13:02
#3

Är det verkligen gummi kan man försöka vulka med en cykellagningssats.

Se till att ytorna är rena, tvätta annars. Sandpappra sedan så ytorna ruggas upp. Vulkmedel på, låt det torka i 5-10 minuter. Tryck sedan ihop ganska hårt. Man kan hålla trycket några sekunder så att ytorna pressas in i varandra.

Låt stå och härda en dag.

[Tilde]
2015-10-23 13:04
#4

#3 Tack för tipset! 👍 Ska kolla upp skornas exakta material, men jag tror de är helt vanliga gummistövlar. 🤪

Huygens
2015-10-23 13:31
#5

Ett tips till som jag minns, är sportcykelentusiaster som sagt att man kan öka hållfastheten om man tvättar den ruggade ytan med kemisk rent, tekniskt ren bensin, som man kan köpa i små flaskor på färghandeln.

Dock är den bensinen ganska ohälsosam att inandas eller få på fingrana. Man låter bensinen torka innan man lägger på vulkmedel.

Se dock upp efter att du tvättat med bensinet, så att ytorna inte häftar ihop, då teknisk bensin ger en vulkande effekt på cykelslang.

Ökar hållfastheten med minst hälften enligt påstående. Använd dock inte bensin på plast för det förstör plasten. En cykelkille ställde flaskan obra på en cykelsadel i plast och sadeln sprack efteråt.

[Tilde]
2015-10-23 13:35
#6

#5 Oj okej! Vet inte riktigt om jag skulle våga då vi har hund och inte riktigt någon bra plats att använda sånt på. 🤔 Blir det för omständligt känns det inte riktigt värt att laga skorna istället för att köpa nya.

Men tack för all hjälp i alla fall :)

Annons:
[Ruffsetuss]
2015-10-23 13:47
#7

Silvertape på insidan och Super Glue på utsidan , kläm ihop . Hoppas det fungerar 😉

Upp till toppen
Annons: