Annons:
Etikettkängor-boots
Läst 21066 ggr
neasfotografier
12/14/14, 2:50 PM

Gå in Dr. Martens

Vad har ni för tips på att gå in sina Dr. Martens?

Har två par här hemma varav det ena paret är lackade och är enligt mig mycket stelare och svårare att gå in. Har haft det paret i ett år nu och tycker fortfarande att de är stela. Är det bara att fortsätta gå in dem för att de ska bli mjukare i lädret eller är de bara så i modellen?
Det andra paret är i vanligt läder och de är mjuka och sköna nu efter 2-3 år.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
Glorious
12/21/14, 10:38 AM
#1

Mina Dr Martens är inte lackade, men de var sjukt stela och obekväma  de första månaderna. 

Tips är att gå promenader med tjocka sköna sockar. Det räcker kanske inte att åka till skolan/jobbet i dem, utan "vandra" in dom ;) 

Man kan såklart få skavsår ändå i början, men då får det väl vara värt det. Du kan ju alltid försöka förebygga med ett par sköna sockar. Är de lite stora kan du också lägga i en extra sula så att de sitter tight mot foten, det kan ju ibland vara friktionen som gör att det skaver.

neasfotografier
12/21/14, 2:08 PM
#2

#1
De är alltid stela i början men de lackade förblir stela. De kan inte bli lika mjuka i lädret.

Kan inte ha tjocka sockar i dem för då skaver de där sömmen för plösen sitter. Och jag får blodstopp i tårna 😂
Och då gäller det även det paret som jag redan har gått in och som är mjuka.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Glorious
12/21/14, 2:24 PM
#3

#2 Självklart kan de bli mjuka i lädret, men jag tror de håller formen bättre till utsidan, men de är inte lackade invändigt så där finns det absolut möjlighet att de blir skönare, men det krävs nog lite extra jobb :)

neasfotografier
12/21/14, 2:26 PM
#4

#3
Mycket möjligt, får försöka använda dem så mycket som det går.
Tycker dock att de är lite hala nu på vintern tyvärr så föredrar att ha andra skor om jag vet att det är halt 😐
Men de är varma och sköna utan att man behöver ha någon extra strumpa på sig 👍

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

MagArne
12/21/14, 2:30 PM
#5

Köp lite tjockare ullstrumpor. Det är mumma för fötterna när man ska gå in hårda skor. Jag köpte dessa när jag skulle gå in ett par stenhårda Blundstone.

http://www.naturkompaniet.se/woolpower-3-pack-ullfrotte
Ja, de är dyra men kvalitén är otrolig.

neasfotografier
12/21/14, 4:52 PM
#6

#5
Tack för tipset 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
Falafffel
12/25/14, 8:05 PM
#7

Jag har själv gått in två par Dr Martens i år. Det som jag tycker är bäst är att använda dom en gång, se vart det skaver och sedan tejpa där( bara om det är ett skav, om det är ett sår är det bättre med skavsårsplåster) och ha ett par lite tjockare strumpor nästa gång jag använder dom.😃

Man får bita ihop och härda ut lite i början, det är svårt att gå in dom helt smärtfritt😉(jag använder mina dagligen i skolan så det gick ganska fort)

neasfotografier
12/26/14, 5:52 PM
#8

#7
Det var bra tips! Det ska jag tänka på nästa gång.
Har börjat få skavsår av de vita nu (?) fast jag haft dem ett år. Så får tejpa där då 🙂

Gick fort för mig att gå in de svarta också då jag också hade dem på skolan varje dag i princip 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Christian__G
11/26/18, 6:43 PM
#9

Jag har köpt ett par Dr Martens Chelsea boots 2976. Jag valde samma storlek som jag har ett par andra DM i (1460).  När jag ska ta på mig mina nya boots, får jag inte ens ned foten i skon. Någon som har ett tips på hur man töjer skon, för att få ned foten?

Upp till toppen
Annons: